Tværprofessionelt samarbejde

Beskrivelse
Med afsæt i Niklas Luhmans teori om samfundet som et funktionelt differentieret system tegner kapitlet et billede af det tværprofessionelle samarbejde som funktionelt nødvendigt set i forhold til kompleksiteten i de opgaver, som de professionelle skal løse. Et af de spørgsmål, kapitlet rejser, er, i hvor høj grad det tværprofessionelle samarbejde udfordrer professionernes autonomi og selvstændige status. Ved at inddrage to cases nuanceres billedet af tværprofessionelt samarbejde som det positive svar på de behov, der følger af en stadig mere specialiseret offentlig sektor. Casene peger på nogle centrale problemstillinger, som blandt andet handler om manglende brugerinddragelse. Med dette afsæt identificerer kapitlet nogle centrale kendeten på et godt tværprofessionelt samarbejde, som omfatter et fælles overordnet mål, og fælles problemforståelse, helhedstænkning og en kommunikation præget af tillid og bevidsthed om de magtforhold, der kan være forbundet med samarbejdet.
Informationer
Flere informationer

OriginalsprogDansk
TitelSamfundsfaglige facetter i det pædagogiske felt
RedaktørerKatrine Willads Lehrmann, Anette Erlandson Pedersen, Kathrine Hammerich
Antal sider19
Udgivelses stedFrederiksberg C
ForlagFrydenlund
Publikationsdato2019
Udgave1. udgave
Sider211-230
ISBN (Trykt)978-87-7216-096-2
PublikationsartUndervisning
Relaterede emner