Abstrakt
Med afsæt i et etnografisk feltarbejde og perspektiver fra Aktør-Netværks-Teori belyser teksten, hvordan evidensbaserede anvisninger på arbejdet med børnehavebørns sociale og emotionelle kompetencer kommer i spil børnehavens hverdagsliv. Teksten argumenterer for, at evidensrationalets præmisser om entydighed og kausalitet i metoden De Utrolige År støder sammen med hverdagslivets relationelle, situationelle og fleksible karakter. Konsekvensen bliver at personalets anvisninger og børns erfaringer skilles ad.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 4 |
Tidsskrift | Barn |
Vol/bind | 39 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 41-54 |
ISSN | 0800-1669 |
DOI | |
Status | Udgivet - 1 jun. 2021 |
Emneord
- Børn og unge
- børnehavebørn
- Læring, pædagogik og undervisning
- daginstituiton
- de utrolige år
- emotionelle kompetencer
- evidensbaserede metoder
- evidensbaserede programmer
- småbørnspædagogik
- sociale kompetencer
- Skoler, fag og institutioner
- daginstitution
- Uddannelse, professioner og erhverv
- pædagog