Men I er jo venner i virkeligheden? Når børnehavens sociale liv skal reguleres med en evidensbaseret metode

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstrakt

Med afsæt i et etnografisk feltarbejde og perspektiver fra Aktør-Netværks-Teori belyser teksten, hvordan evidensbaserede anvisninger på arbejdet med børnehavebørns sociale og emotionelle kompetencer kommer i spil børnehavens hverdagsliv. Teksten argumenterer for, at evidensrationalets præmisser om entydighed og kausalitet i metoden De Utrolige År støder sammen med hverdagslivets relationelle, situationelle og fleksible karakter. Konsekvensen bliver at personalets anvisninger og børns erfaringer skilles ad.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftBarn
Vol/bind39
Udgave nummer1
Sider (fra-til)41-54
ISSN0800-1669
DOI
StatusUdgivet - 1 jun. 2021

Emneord

  • Børn og unge
  • børnehavebørn
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • daginstituiton
  • de utrolige år
  • emotionelle kompetencer
  • evidensbaserede metoder
  • evidensbaserede programmer
  • småbørnspædagogik
  • sociale kompetencer
  • Skoler, fag og institutioner
  • daginstitution
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • pædagog

Citationsformater