Projekter pr. år
Organisationsprofil
Program for Læring og IT (LIT) forsker i, hvordan brugen af IT kan udvikle og påvirke læring, undervisning, kommunikation og samarbejde. Fokus er på læring og undervisning med særligt henblik på professionsuddannelserne, disses praksisdomæner samt efter- og videreuddannelse. LIT beskæftiger sig i videre forstand med, hvorledes IT indvirker på fagligheder og didaktikken igennem hele uddannelsessystemet fra daginstitutionerne, skole/fritid, ungdomsuddannelserne, professionsuddannelserne til efter- og videreuddannelserne.
LIT anlægger tre forskningsfelter, som desuden har en række tværstrukturelle berøringsflader:
- Digital teknologiforståelse
- Undervisning, læring og digitale teknologier
- Design af online og hybride læringsmiljøer
I forskningsfeltet Digital teknologiforståelse har vi fokus på teknologiforståelsens etablering som et nyt fagområde i professionsuddannelser og professioner. Digital teknologiforståelse som fagområde står på skuldrene af forskellige eksisterende fagtraditioner såsom datalogi, design og designprocesser og teknologifilosofi. I koblingen af de eksisterende fagligheder nødvendiggøres et oversættelses- og udvælgelsesarbejde således at der opstår et givende samspil med professionsfaglighederne. Læs mere om forskningsfeltet her: https://www.ucviden.dk/da/projects/digital-teknologiforst%C3%A5else.
I forskningsfeltet Undervisning, læring og digitale teknologier udvikler vi viden om, hvad der kendetegner undervisning og læring i mødet med digitale teknologier. Gennem forsknings- og udviklingsprojekter kvalificerer vi en refleksiv professionsfaglighed om brug af digitale teknologier i undervisning- og praksissituationer. Læs mere om forskningsfeltet her: https://www.ucviden.dk/da/projects/undervisning-l%C3%A6ring-og-digitale-teknologier.
I forskningsfeltet Design af online og hybride læringsmiljøer har vi fokus på læreprocesser og undervisning med digitale ressourcer og teknologier. Forskningen bidrager til at udvikle og kvalificere digitale læringsressourcer og undervisningspraksisser som inddrager digitale teknologier. Læs mere om forskningsfeltet her: https://www.ucviden.dk/da/projects/design-af-online-og-hybride-l%C3%A6ringsmilj%C3%B8er.
Der vil for alle forskningsfelterne være et grundlæggende arbejde med begrebsudvikling og -afklaring med henblik på formidling, kvalificering af begreber og modning af nye projekter. Desuden vil der for alle forskningsfelterne være vidensaktiviteter, som grundlæggende vil være fordelt på bl.a. interventioner, projekter, og formidling. Samtidig vil der være interne samt eksterne projekter, som programmet enten inviteres ind i, initierer eller selv er projektleder på.
Programmet for Læring og IT tilrettelægger hvert år en national konference (Netværk for Netbaserede Uddannelser) i samarbejde med KP og UC SYD.
Fingerprint
Netværk
Profiler
-
Same, same but different
Gøttsche, N. B., Tyrrestrup, A., Holmgaard, A. & Pedersen, H.
01/06/22 → 01/07/23
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Digital teknologiforståelse
Buus, L., Basballe, D. A., Tyrrestrup, A., Lorentzen, R. F., Hjorth, M., Pilgaard, M., Beierholm, M. H. & Lottrup, L.
01/02/22 → 26/06/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Design af online og hybride læringsmiljøer
Buus, L., Jensen, M. M., Gottschling-Knudsen, L., Møller, E. R., Lyngsø, A., Glasscock, T. & Pilgaard, M.
01/02/22 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Anvendelse af grønne omgivelser i ergoterapeutisk praksis
Pedersen, S. H. & Jensen, M. M., 2 jun. 2022, (Accepteret/In press).Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Formidling
-
Didaktiske modeller
Lorentzen, R. F., 25 apr. 2022, Danskdidaktisk opslagsbog. Nielsen, B. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 69-76 8 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
-
E-bogens boghed: udvikling af didaktiske strategier til at opleve og læse e-bøger
Henkel, A. Q. & Nissen, A., 10 maj 2022.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
Priser
-
Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift (Tidsskrift)
Lillian Buus (Referee/bedømmer)
14 apr. 2022Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Beskikket censor ved Læreruddannelsen
Ane Tyrrestrup (Ekspert)
1 feb. 2022 → 31 dec. 2026Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
-
Litteratursøgning for Storytelling, Design og Business
Lars Gottschling (Deltager)
21 aug. 2021Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
Presse/medier
-
62 pct. af skolerne har adgang til makerspaces: "Uden et teknologi-forståelsesfag er fagligheden skrøbelig"
03/06/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Forsidehenvisning: Flere partier åbner for at gøre skoledagene kortere
17/02/20 → 18/02/20
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Digitale læseoplevelser i biblioteksrummet
Ayoe Quist Henkel & Alice Nissen
26/11/19
1 element af Mediedækning
Presse/medie